Nieuwsbrief 17 mei 2019

Beste buurtbewoners en andere geïnteresseerden,

Het beroepsschrift inzake de vergunningen voor de kap van 24 bomen en de bouw van het Holocaust Namenmonument op de Weesperstraatstrook is ingediend op 5 februari 2019; daar is een verweer op gekomen van zowel de Gemeente Amsterdam als het NAC. In reactie daarop heeft onze advocaat mr. A. Blomberg een zogeheten ‘nadere memorie’ geschreven waarin nieuwsfeiten die in de periode tussen 5 februari en nu bekend zijn geworden, nog eens nader geanalyseerd worden. Deze nadere memorie is ingediend en het wachten is nu op de eerste zitting van de bestuursrechtelijke bodemprocedure die we gaan voeren samen met de Plantage WeesperBuurt-Vereniging, de Bewonersvereniging Weesperflat, STAA (Stichting tussen Amstel en Artis) en veel individuele bezwaarmakers. De Voorlopige Voorziening van 1 maart j.l., waar we u eerder over berichtten, was van essentieel belang om te voorkomen dat de bomen alvast door de Gemeente gekapt werden. De rechter stelde ons toen in het gelijk omdat hij ‘het oordeel van de rechters in deze bodemprocedure wilde afwachten.’

De zitting zal plaatsvinden op 28 mei, om 09.00 u. in de Rechtbank van Amsterdam,
Parnassusweg 220, 1076 CE, ingang F. Roeskestraat TOR.G

Belangstellenden kunnen daarbij aanwezig zijn. U kunt daarmee uw betrokkenheid laten zien. Bovendien kunt u op inzichtelijke wijze kennis nemen van de voor- en tegenargumenten van de bezwaarden, de gemeente Amsterdam en het Nederlands Auschwitz- comité.

Uw aanwezigheid wordt op prijs gesteld. Wel dringen we er bij u op aan in de zaal geen uitingen van ongenoegen of demonstraties van onvrede te geven. Ook instemmend applaus of andersoortige uitingen worden niet op prijs gesteld. Deze zouden onnodig afleidend zijn, niet passend zijn bij dit gevoelige onderwerp en mogelijk zou het zelfs onze belangen kunnen schaden.

Als u behoefte heeft om een en ander nog eens na te lezen, dan verwijzen we u naar de site van de Stichting:
www.stichtingdegroeneplantage.nl en ook naar de site van BO1018

Vriendelijke groet, Stichting De Groene Plantage

Bijlage: Routebeschrijving
Let op: Het openbaar vervoer staakt die dag, dus houd daar rekening mee!